Iedereen thuis op de mat, ook onze docenten!

Mijn dag start ik graag met yoga. Hoewel ik lange tijd ’s morgens naar de yogastudio ging, besloot ik aan het begin van 2020 om aan mijn ‘home practice’ te gaan werken. Ik had het destijds erg druk en in de vroege ochtend had ik te weinig energie om naar de studio te fietsen voor mijn zonnegroeten. Daarom rolde ik mijn mat uit in mijn eigen studio. Oppervlakte 35 m2. (en dan heb ik het dus over de totale oppervlakte van mijn appartement).

In het begin vond ik het wel lastig. Ik moest zorgen dat ik niet werd afgeleid en ik miste ook de sfeer en dynamiek van de zaal. Toch kreeg ik uiteindelijk meer rust en lukte het mij om thuis yoga te doen. Natuurlijk had ik niet voorzien dat er een periode zou aanbreken waarin naar een yogastudio gaan ook echt niet meer mogelijk is.

Ik merk dat er bij mij thuis op de mat ook veel dingen veranderen in deze weken. Ik heb meer tijd, maar daarnaast ben ik iets meer gespannen. Ik probeer zoveel mogelijk yoga te doen en ik probeer ook nieuwe dingen uit.

 

    1. 1. Mediteren

Cogito ergo sum, ofwel: ik denk dus ik besta. René Descartes mag met deze zin weliswaar een belangrijk element voor de Westerse filosofie hebben neergelegd, maar de constante stroom aan gedachten in mijn hoofd maken mij soms wel moe. Fysieke inspanning heb ik altijd gebruikt om de onrust in mijn hoofd te kalmeren. Hardlopen, zwemmen en natuurlijk yoga. Lang stilzitten en nergens aan denken, vind ik lastig. Toch trekt mediteren mij aan.

Mensen zijn waarschijnlijk de enige dieren die stress kunnen ervaren doordat we kunnen terugdenken aan een negatieve gebeurtenis in het verleden of doordat we kunnen vooruitblikken op de toekomst. Ik heb laatst geleerd dat daar in de psychologie een wetenschappelijke term voor bestaat: perseveratieve cognitie. In gewone taal: piekeren.

Meditatie zorgt ervoor dat we ons richten op het moment waarin we zijn. Je gebruikt je ademhaling of een ander aandachtspunt om juist niet verstrikt te raken in gedachten over vroeger of later. Ik oefen nu bijna elke dag, maar ik geef toe: soms lukt het mij niet. Gedachten blijven opkomen over bijvoorbeeld die ene e-mail die ik nog moet schrijven.

Het lukt mij inmiddels wel steeds beter om zo’n opkomende gedachte los te laten en mijn aandacht weer te richten op mijn ademhaling. Mijn tip is dan ook om niet te streng te zijn als gedachten langskomen: merk het op, accepteer het en ga je aandacht weer richten op je ademhaling.

 

    1. 2. Kriya’s en pranayama

In ‘normale’ tijden heb ik voor mijn gevoel te weinig tijd om, naast een fysieke vorm van yoga, ook meditatie en ademhalingsoefeningen te doen. Juist nu probeer ik dit wel te doen. Regelmatig doe ik ’s morgens, voordat ik start met de yogahoudingen, kriya’s of pranayama. Kriya’s zijn in de hatha yoga fysieke reinigingsoefeningen en pranayama zijn diverse ademhalingsoefeningen.

Er bestaan ademhalingsoefeningen die heel uitdagend zijn en die voor beginnende yogi’s niet geschikt zijn. Dit komt omdat je daarbij de adem langere tijd inhoudt. Ik raad mensen aan om deze oefeningen niet zelf uit te proberen en hiermee te wachten tot je weer bij een gevorderde docent kunt oefenen. Dergelijke oefeningen vereisen namelijk goede begeleiding en je lichaam moet er ook sterk genoeg voor zijn.

Toch zijn er wel relatief simpele pranayama-oefeningen die je kunt doen en waarbij de adem niet ingehouden hoeft te worden, zoals Nadi Sodhana.

  • 1. Je begint hiermee door het rechterneusgat af te sluiten en in te ademen door links.
  • 2. Daarna sluit je het linkerneusgat en adem je rustig uit door rechts.
  • 3. Vervolgens adem je in door het rechterneusgat en weer uit door het links. Dit is één ronde.

Je kunt hierbij ook bijhouden hoeveel tellen je in- en uitademt door een metronoom te gebruiken of The Breathing App. Kies bijvoorbeeld voor 4 tellen in en 6 tellen uit. Na een aantal rondes (5 tot 10) leg je de handen op de knieën en adem je rustig een paar keer in en uit als afsluiting van de oefening.

 

    1. 3. Tibetaanse yoga (of een andere vorm van yoga waar je nieuwsgierig naar bent)

Net voordat de yogascholen moesten sluiten, volgde ik een workshop Tibetaanse yoga. Ik wist weinig over deze vorm van yoga, maar ik was nieuwsgierig en ik had een dag vrij. Hoewel het anders is dan mijn normale yogaroutine, vond ik het wel interessant om er meer over te leren. De houdingen die ik tijdens de workshop heb gevolgd, zijn toegankelijk genoeg voor mij om er nu zelf mee aan de slag te gaan.

Het is leuk om af en toe iets nieuws uit te proberen. Ben je doorgaans alleen te vinden in de yogastudio voor een les poweryoga of ashtanga yoga, kijk dan nu eens voor een online yin of restorative yogales. Of als je alleen maar mediteert, daag jezelf dan eens uit om hatha yoga te volgen. Dat je een bepaalde vorm van yoga fijn vindt, is natuurlijk goed en dit hoef je zeker niet los te laten. Maar als je toch thuis zit en de tijd hebt, zoals ik, kan het wellicht een leuke aanvulling zijn op wat je al doet.